Ledig dag

Idag har jag varit ledig från jobbet eftersom skola och fritids är stängt. I morgon börjar allvaret för alla skollediga barn igen. Det har varit en välbehövlig ledighet för dem, men nu är det dags att komma in i de vardagliga rutinerna igen.
Sista lediga dagen fick jag tillbringa ensam då båda barnen fick följa med en kompis till Leklandet i Uppsala! Det var meningen att de skulle till Djungelcity i Gävle, men där var det stängt så istället drog de till Uppsala. Medan de var borta tog jag en långpromenad samt plockade bort alla julsaker. Adventsljusstaktarna får vara kvar en tag till...
Wiktor åkte direkt från Uppsala till friidrottsträningen som började idag. Efter träning blev det kvällsmiddag. Jag provade ett nytt recept som var enkelt och gott om man gillar rotsaker. Barnen var väl inte överförtjusta så de fick rester från igår istället. Men jag fick matlåda till i morgon.
Rotfruktsgratäng med kantareller och sidfläsk (4 portioner)
0,5 kg palsternacka
250 g jordärtskocka
1 st morot
1 gul lök
250 kantareller el annan svamp
100 g sidfläsk el bacon
2 dl grädde
2 dl mjölk
salt & peppar
1 dl riven ost, stark el finsmulad ädelost

Gör så här:
Skala och skär rotfrukterna i mindre bitar, skiva den skalade löken och lägg jordärtskockan i vatten när den är skalad. Ansa svampen och dela i mindre bitar. Tärna sidfläsket/bacon smått. Sätt ugnen på 200 grader.
Fräs svamp, lök och fläsket/bacon tills vätskan kokar in. Salta och peppra och häll på grädde och mjölk.
Slå allt i en ugnsfast gratängform, strö över riven ost och ställ i ugnen ca 35 minuter.

Kommentarer

Populära inlägg