Princesstårta & Senapsfisk



I dag har vi ätit princesstårta på jobbet. Linda jobbar sista veckan hos oss och bjöd därför på den här fina tårtan. Jag har alltså inte bakat den här själv, men princesstårta är enkelt att sno ihop själv. Så här brukar jag göra:

Princesstårta
1 fpk färdiga tårtbottnar
2,5 dl vaniljkräm
1 dl vispgrädde
1 dl hallonsylt
3 dl vispgrädde
1 st marsipan, grönt eller gult lock
florsocker

Gör så här:
Tillred vaniljkrämen enligt anvisning på förpackningen.
Vispa grädden och blanda en del av grädden med vaniljkrämen.
Bred hallonsylt på en tårtbotten. Lägg på nästa botten och bred över vaniljgrädden. Täck med sista botten och bred resten av grädden runt om och ovanpå. Forma till en jämn kulle.
Lägg över marsipanlocket och tryck till runtom.
Sikta florsocker över tårtan innan servering eller garnera tårtan efter egen fantasi.



I dag blev det fisk till kvällsmat. Gjorde en fiskrätt som jag aldrig tidigiare har gjort. Receptet tog jag från kokboken Smörstekt . Barnen var väl inte överförtjust över maten, Janne var borta med jobbet, men jag gillade rätten.

Senapsfisk (4 portioner)
400 g hokfilé
70 g färsk babyspenat
2 krm örtsalt
2 dl creme fraiche
3 tsk fransk senap
1 tsk krossad rosépeppar
1 vitlöksklyfta
2 dl riven ost

Bred ut spenaten i en ugnssäker form. Lägg fisken på spenaten. Strö över örtsalt och sätt in i mitten av ugnen i ca 7 minuter.
Blanda Creme Fraiche med senap, rosépeppar och pressa i vitlöksklyftan.
Bred blandningen över fisken. Strö över osten.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter.

Servera med ris, potatis, kokt broccoli eller ugnsbakade grönsaker.

Kommentarer

Populära inlägg