Ät rätt, ät fett!

I går kväll var jag på föreläsning med Doktor Annika Dahlqvist på Folkets Hus i Sandviken. Det var absolut fullsatt!
För er som inte har hört talas om henne så är hon en omdebatterad läkare som går emot de rekommenderade kostråden från Livsmedelsverket och förespråkar låg kolhydratkost och fettets viktiga betydelse för bättre hälsa och viktkontroll.
Metoden heter LHCF-kosten (low carb high fat) - låg kolhydrat, högt fett intag. Eftersom man vid kolkydratsnål diet inte höjer blodsockret, slipper man det insulinpåslag som blir vid högt blodsocker. Insulinet sänker nämligen blodsockret snabbt och då känner man sig fort hungrig igen efter måltiden. Om man äter lagom mängd av fett och protein och grönsaker, blir det få kalorier och man går då ner i vikt utan att känna någon drivande hunger.

Själv har jag ätit efter LHCF-metoden i drygt 1,5 månad och jag känner inte alls någon hunger längre och småsuget som jag alltid har haft är borta. Det är helt otroligt! Jag försöker gå efter metoden i veckorna och sedan äter jag som vanligt på helgerna, men drar då ner med kolhydratintaget. Jag äter inte efter den här metoden för att gå ner i vikt (det är väl en bonus om jag gör det) utan för att jag känner att jag mår så mycket bättre.

Vill ni veta mer - gå in på Doktor Annika Dahlqvist blogg!
Jag kommer i fortsättningen att lägga in recept på min blogg som både är med och utan kolhydrater. Sedan är det upp till var och en om man vill ta bort dem eller lägga till.

Kommentarer

Populära inlägg