Tillbaka till vardagen

Ja, nu var man tillbaka i vardagen på riktigt igen. Alla i familjen skulle iväg tidigt. Min man åkte redan 6.30 till Stockholm på anställningsintervju och jag åkte strax därefter med barnen till morgonfritids eftersom jag börjar jobbet kl 7.00 (trodde jag). Jag hade kollat fel på schemat och skulle ha börjat 8.00 i dag. Men det gör inte så mycket. Nu slutar jag tidigt i morgon fredag istället (som jag inte hade räknat med). Och det är ju skönt...

På jobbet var allt som vanligt igen, men fortfarande ganska lugnt. Konferenser och dylikt börjar komma igång så sakteliga, men det sätter nog inte igång ordentligt förrän i mitten, slutet av januari.
Båda barnen följde med kompisar hem så jag behövde inte jäkta från jobbet. Väl hemma så det bara att ställa sig vid spisen. Eftersom det är torsdag fick det bli soppa och pannkaka. Jag brukar alltid ha soppa när det serveras pannkaka i det här huset eftersom jag anser att pannkaka inte är någonr riktig mat. Hur som helst så fixade jag soppa enligt mitt egenkomponerade recept (se nedan) och min man gjorde ugnspannkaka som kanske inte blev den bästa han har gjort (se bilden), men god enligt barnen och det är ju huvudsaken!
Tomatsoppa
1 rödlök
1-2 vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré
1 buljongtärning (Knorr Örtagårdens vitlök & persilja)
1-2 brk krossade tomater
5 dl vatten
curry
basilika
lite socker
riven ost
smör
Tillbehör: Creme Fraiche
Gör så här: Hacka lök och vitlök och fräs i smör. Krydda med curry och tomatpuré och låt fräsa en stund till. Häll i krossade tomater och en buljongtärning samt vatten. Låt koka i ca 10 minuter (eller längre). Krydda med basilika (eller andra kryddor), salt, peppar och lite socker. Blanda i lite riven ost. Jag tog Kvibille Ädel eftersom jag hade en bit kvar sedan gårdagens middag. Kör allt i mixern till en slät soppa.
Servera med Creme Fraiche till och ev ett gott bröd.

Kommentarer

  1. Vi har precis gjort din goda tomatsoppa, den var jätte, jätte god, tyckte vi alla. Hälsningar Anki och Tobias

    SvaraRadera
  2. Om du tycker att det saknas lite vegetabiliskt fett, modifierad stärkelse, salt, socker, mononatriumglutamat, härdat vegetabiliskt fett, etc... i tomatsoppan så släng i en extra tärning Knorr Örtagården Basilika & Timjan (eller i stort sätt vilken annan Knorr produkt som helst, gör ingen direkt skillnad, innehållet är oftast detsamma).

    Örter i buljongtärningsformat vore ju annars en smart ide. Synd att produktutvecklarna som tog fram Knorrs blekgrå klumpar inte tänkt på det.

    //j

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg