Schlagerlördag!

Kom på att jag ville visa den fina blombuketten jag fick av mina vänner på fredag kväll!
Jag fick en lördag för mig själv då Janne var i Västerås hela dagen på innebandy, Wiktor på Elias kalas på Alborgen hela em och Wilma var med Josefine. Gjorde väl inte speciellt mycket, utan tog det bara lugnt med en promenad samt såg Emmas innebandymatch mot GGIK. Vinst igen med 8-6.

Dagen avslutade jag och barnen hos Helena W med schlagerkväll där vi såg Alcazar och Emilia gå vidare till Globen. Helena bjöd på het kycklinggryta med couscous. Denna rätt serverades på "cykelfesten" för ett antal år sedan. Här kommer receptet:

Het kycklinggryta med couscous
6 kycklingfiléer
3-4 msk olja
5 dl matlagningsgrädde
1-1/2 tsk samal oelek
2 vitlöksklyftor
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
1-1 1/2 tsk spiskummin
Gör så här: Skär kycklingen i 1/2 cm tjocka skivor och bryn dessa i olja. Krydda med salt, peppar och spiskummin och låt fräsa någon minut. Häll i grädden, pressa ner vitlöken och tillsätt sambal oelek. Låt sjuda ca 10 minuter. Servera med kalla couscous och vitlöksbröd.

Couscous
couscous för 6 portioner
3-4 medelstora tomater
1/2 gurka
1 gul paprika
ngr klickar smör
3 citroner
Gör så här: Tillaga couscousen enligt förpackningen men låt den svalna. Ha i några klickar smör och rör lite då och då så att den inte klumpar sig.
Hacka grönsakerna och ha i dom när couscousen har svalnat. Skär citronerna i klyftor och servera till (för att neutralisera den heta kycklinggrytan).

Kommentarer

Populära inlägg