Andra Chansen!

Redan i tisdags när jag, Mia och Jenny var på bio, bestämde vi att vi även skulle ses i dag för att titta på "Andra chansen" tillsammans. Jag bjöd hem dem till oss på mat och schlager. Mia beställde redan då vad vi skulle äta till efterrätt. Se nedan.
Började därefter leta efter recept till varmrätt och hittade till slut denna rätt från Allt om mat och det blev riktigt lyckat.

Halloumi- o basilikafyllda kycklingfiléer med bulgur
4 st kycklingfiléer
salt
svartpeppar
1/2 pkt halloumiost
12-16 basilikablad
8 st skinka, skivor, kallrökt eller lufttorkad
Ajvar relishsås
2 dl creme fraiche
1 dl ajvar relish, mild
1 st vitlöksklyfta
Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Skär en fick längs med och under innerfilen på kycklingfilén. Salta och peppra runt om. Skär osten i 4 stavar. Lägg in dem tillsammans med basilikablad i fickan på filén. Vira runt skinkskivorna. Lägg filéerna i en ugnssäker form.
Blanda samman ingredienserna till såsen. Hit kan allt förberedas.
Stek kycklingen i mitten av ugnen ca 20-25 minuter tills innertemperaturen är 68 grader.
Bulgur: Koka upp vatten och 1/2 tsk salt. Häll i bulguren och koka ca 10-15 minuter under lock på svag värme tills vätskan kokat in. Tärna under tiden squashen och skiva salladslöken. Fräs squashen några minuter i olja. Tillsätt löken och låt den fräsa med någon min. Salta 1/2 tsk. Blanda fräset med den färdigkokta bulguren. Lägg upp bulgur, kyckling och sallad. Servera såsen vid sidan om, den kan serveras kall eller varm. Jag serverade såsen kall.

Det går bra att förbereda kycklingfiléerna och förvara dem i kyl fram till stekning. Såsen kan också göras klar.
Jag hade så stora kycklingfiléer så jag delde dem i mindre bitar och då blev det enklare att fylla dem med ost och basilika. Jag fräste även i hackade, färska champinjoner tillsammans med zucchinin och tog purjo istället för salladslök.
Till maten serverade jag även blandsallad med rödlök och skivad avokado.

Som jag tidigare nämde hade Mia redan bestämt efterrätt och här kommer receptet på "Key Lime Pie" - en underbar och syrlig efterrätt som serveras med en klick grädde.


Key Lime Pie
300 g (3 1/2 dl) digestivekex
100 g (1 dl) smält smör
1 msk strösocker el 1 tsk vaniljsocker
1 brk kondenserad mjölk
4 st äggulor
1 dl färskpressad limejuice
1,5 gelantinblad
Gör så här: Blanda kex, smör och vaniljsocker till en grynig massa. Tryck ut degen i en form med avtagbara kanter och grädda i 200 g i 5 minuter. Låt svalna. Rör ihop (vispa ej) den kondenserade mjölken med äggulorna, det smälta gelantinet (följ anvisningarna på förpackningarna) och limejuicen. Slå smeten i det avsvalnade pajskalet. Låt stå i kylen ca 4 timmar. Garnera gärna med fina limeskivor samt vispgrädde.
(Kondenserad mjölk finns i välsorterade butiker på hyllan vid bakingredienser, Receptet till Key Lime Pie finns även på kondenserade mjölk-förpackningen).

P.S Sarah Dawn Finer och Caroline af Ugglas gick till final!

Kommentarer

Populära inlägg