Internationella kvinnodagen!

I dag är det Internationella kvinnodagen! Inget jag firar faktiskt, men bra att det uppmärksammas...

Har haft en hemmadag och fixat tvätt, strykning och rensat linneskåpet. Kan inte förstå att man samlar på sig så mycket saker som man inte använder. Nu åkte en hel kasse på tippen...

I dag blev det fläskfilégryta till middag. Jag brukar alltid skriva var ifrån jag får alla recept, men har inte gjort det med detta recept. Hur som helst är det en väldigt god gryta. Bra bjudrätt som passar till många.
Tyvärr glömde jag ta bilder på maten när vi skulle äta, det fick bli en bild på resterna som blev kvar....

Fläskfilégryta
600 g fläskfilé, skivor
Marinad:
2 msk olivolja
1 dl rödvin
2 msk soja
salt, vitlökspeppar
Blanda och marinera köttet i minst 2 timmar.

1-2 skivad morot
1 skivad purjo
10-12 smålökar
2 vitlöksklyftor
2 strimlade paprikor
Stek utan att ta färg och lägg över i en gryta. Krydda med salt & peppar.

1 dl rödvin
3 dl grädde
1 msk kalvfond
100 g riven ädelost
Bryn köttet. Vispa ur pannan med rödvin och tillsätt det. Blanda ner resten. Sjud 20-30 minuter. Servera med ris, potatis, grönsallad eller vad man nu önskar.

Till kvällsmat blev det enkla, hemgjorda pizzor på tunnbröd med ajvar relish, skinka, ananas och ost. In i ugn på 200 grader i 5-10 min. Klart!

Kommentarer

Populära inlägg