Våffeldagen!

Jag blev lite nyfiken på vad våffeldagen kommer ifrån och tog reda på lite fakta:
Våffeldagen är egentligen en felsägning av Vår fru-dagen, som vi började kalla Marie Bebådelsedag som det också är idag. 25 mars firas för att det var den dagen ängeln Gabriel bebådade Maria med Jesus födelse.

Man kan spåra firandet av Jungfru Marie ­Bebådelsedag så långt tillbaka som till 500-talet. Man firar den 25 mars, vilket är nio månader före jul och Jesu födelse. Förr kallades Maria även för ”Vår Fru” och därför kallas även Jungfru Marie Bebådelsedag för ”Vårfrudagen”. Att det sedan blev ”våffeldagen” tros vara ett hörfel, ”Vårfru” blir lätt ”våfflor”.

Som ni kanske förstår så blev det våfflor till middag här hemma. Barnen åt vanliga våfflor med sylt och grädde, medan jag och maken provade en ny variant som var lite matigare och dessutom väldigt goda. Värt att prova!

Recept på våfflor
100 g smör eller margarin
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
5 dl mjölk
2 ägg


Gör så här: Smält fettet och låt det svalna. Blanda vetemjöl, salt, bakpulver och hälften av mjölken till en jämn smet. Rör ner resten av mjölken, äggen och fettet.
Hetta upp ett våffeljärn. Pensla laggen väl med smält fett till första omgången, sedan behöver den knappast smörjas. Lägg på 3/4-1 dl smet. Bred ut den något och grädda våfflorna gulbruna. Lägg dem var för sig på ett galler. Servera våfflorna så nygräddade som möjligt med grädde, glass, sylt eller bär.

Matiga våfflor
Fyllning:
200 g champinjoner
1 liten purjo
1 1/2 dl creme fraiche
150 g chevré
salt, peppar


Gör så här: Hacka svampen, skiva purjo och smörfräs dem mjuka tills vätskan försvunnit. Låt kallna. Blanda creme fraiche och getost till en slät kräm. Rör ner svampröran och smaka av med salt och peppar.

Kommentarer

  1. Vad är det jag läser! Kl är 22.02, jag är skithungrig. Vad har man ätit ikväll hos familjen Näslund, Jo, våfflor. Det är sjukt, jag kan döda för en våffla.Var i detta land kan jag hitta våfflor......hmm får se kan det vara på någon kebabtore. Nä, just det där finns ju bara kebab....SUCK!!! Jag får fortsätta titta på bilderna och längta hem......

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg