Kycklinggryta med oliver

Det känns som om det har varit si och så med matlagningen på slutet, vilket leder till att det blir dåligt med matlådor. Inte bra! Både torsdag, fredag och i dag har jag lunchat ute. Det får vara slut med det nu.

Har bara två arbetsdagar kvar, sedan drar vi till fjälls och målar om vår fjällstuga. Det blir nog dåligt med bloggande några dagar då, men jag lovar att jag ska visa före- och efterbilder på stugan.

I dag blev det Kycklinggryta med oliver, men det blev utan oliver. Jag missade att jag inte hade några hemma när jag redan hade börjat med maten, typiskt mig!


Kycklinggryta med oliver
1 stor kyckling, eller 4 kycklingfiléer
2 msk smör
1 tsk salt, 1 krm svartpeppar
1 stor gul lök
3 dl vatten
3 msk konc kycklingfond
2 msk balsamvinäger
2 pressade vitlöksklyftor
1/2 msk hackad färsk dragon
2 msk tomatpuré
1 tsk sambal oelek
1-2 squash, ca 350 g
4 tomater
2 msk vetemjöl
2 dl vispgrädde
1 dl svarta oliver
Gör så här: Dela kycklingen eller filéerna i portionsbitar. Bryn dem i smör och lägg över i en gryta. Salta och peppra.
Hacka löken. Fräs den och lägg i grytan. Tillsätt vatten, kycklingfond, balsamvinäger, vitlök, oregano, tomatpuré och sambal oelek.
Låt koka under lock på svag värme i ca 30minuter.
Dela squash och tomater. Kärna ur dem. Skär squashen i halvmånar och tomaterna i stora tärningar.
Vispa ut mjölet i grädden och rör ner i grytan. Lägg i grönsakerna. Koka ytterligare ca 5 min tills kycklingen är genomstekt. Strö över oliver.
Servera grytan med ris.

Kommentarer

Populära inlägg