Rabarbersoppa!

Vilken härlig sommardag! Det får gärna fortsätta så här ett bra tag till. Dessa tider är även rabarbertider. Rabarberplantan i vår trädgård är ännu inte så stor, men jag hoppas den tar sig så småning om. Tur att det finns snälla grannar med mycket rabarber. Där är det bara att ta...


När jag var liten kokade mamma alltid rabarbersoppa den här årstiden och det var bland det bästa jag visste. Det är fortfarande något av en favorit, men det blir inte så ofta jag gör den nuförtiden. Men i dag, när solen sken så härligt, blev jag sugen på rabarbersoppa. Den är ju inte så mättande, mer som ett mellanmål, men kompletterar man med något gott bröd så blir det toppen.


Rabarbersoppa!
ca 500 g färsk rabarber (ca 1 liter skuren)
7 dl vatten
1 1/3 dl socker
1 1/2 msk potatismjöl
1 citron
Gör så här: Skölj och skär rabarbern i mindre bitar. Grov frilandsrabarber bör först skalas. Koka upp vatten och socker. Lägg i rabarbern och koka den mjuk under lock, 3-4 min. Red soppan med potatismjölet. Skär citronen i skivor och lägg i soppan. Låt den svalna. Kan sparas i kylskåpet flera dagar.

Kommentarer

  1. jag instämmer! min mamma och mormor gjorde alltid detta på somrarna. Ett glas iskall soppa direk från kylen är ett underbart mellanmål.

    SvaraRadera
  2. Ja, precis så upplever jag också soppan. Barndomsminnen, enkel och den ska serveras iskall heta somrar. Så läskande och gott mellanmål!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg