Tårtakalas!

I går firade vi Wilma och Wiktor som fyllde 10 år! Det var nästan för varmt för att sitta och fika på altanen på em - solen gassade - men jag klagar inte.
Wiktor hade beställt marsipantårta till i dag så det fick bli det. Det är enkelt att sno ihop en sådan tårta om man köper färdiga bottnar och färdigt marsipanlock.


Gjorde även en smörgåstårta till kvällen som vi mumsade på. Här nedan kommer originalreceptet som jag hittade på Aftonbladets hemsida Mat och vin. Jag har bytt ut lite av ingredienserna till garneringen samt att jag tog formfranska istället för landgångsbröd. Jag la bröden 3x3 i tre lager - det där lät konstigt, men ni förstår säkert hur jg menar...

Smörgåstårta med räkor

12 st skivor landgångsbröd
Kaviarröran:
4 dl majonäs
4 dl creme fraiche
stor purjo, finhackad
1,25 dl kaviar
40 g hackad dill
Skinkröran:
3 dl grädde
2 hg skinka
0,5 msk pepparrot
Garneringen:
250 g skalade räkor
4 st ägg
160 g röd kaviar
gurka
några skivor rökt/gravad lax
Gör så här: Skölj och hacka purjon fint. Blanda majonäs, creme fraiche, purjo, kaviar och dill i en skål.
Vispa grädden. Skär skinkan i mindre bitar och blanda med grädden och pepparroten ii en anddra bunke.
Lägg ut 3 skivor landgångsbröd bredvid varandra. Lägg på ett lager av kaviarröran, sedan 3 skivor bröd till, ett lager av skinkröran, 3 skivor bröd till och ett lager av kaviarröran över hela tårtan. Plasta in och ställ i kylen över natten.
Garnera tårtan efter eget mönster och design.

Kommentarer

Populära inlägg