Skogens guld...

Det finns inte mycket som slår smörstekta kantareller eller varför inte kantarellstuvning på en varm macka?

Visst tycker jag om att plocka svamp och bär i skogen, men i dag var jag inte så sugen att följa med när min man drog ut i skogen. Men jag blev väldigt glad när han kom hem med en hel korg kantareller.

Jag var tvungen att prova på de gula delikatesserna, så jag smörfräste dem och la dem på en rostad macka. Hur gott som helst!


Till kvällsmat blev det färskpotatis med lax och vitvinssås.
Laxen penslade jag med smör och saltade lite innan jag satt in dem i ugnen på ca 175 grader i cirka 8-10 minuter.
Vitvinssås
1 dl vitt vin - matlagningsvin går fint
1 fiskbuljongtärning
2 dl creme fraiche
1 dl finhackad dill
1 stor klick smör
Gör så här: Lös upp buljongtärningen i vinet och reducera en aning innan creme fraiche tillsätts. Rör på slutet ner dillen och blanka av såsen med en stor klick smör när kastrullen tagits från plattan.

Kommentarer

Populära inlägg