Tjejfest med mera...

I går kväll var jag på "tjejmiddag". Vi brukar träffas en gång så här i semestertider med förhoppning om att kunna sitta ute. Det var en perfekt kväll - vid satt ute till 00.30! För att ingen skulle behöva stå och laga mat den här gången så beställde vi mat från Thaikiosken vid Prix. Det blev vårrullar, nasigoreng, kycking med grönsaker och cashewnötter samt kyckling med röd curry och kokosmjök. Allt var supergott!

Jag gillar efterrätter väldigt mycket så jag snodde ihop en paj och tog med mig. Detta recept är ursprungligen med ananas, men jag bytte ut ananasen mot blåbär.
Blåbärspaj!
150 g smör
3 dl vetemjöl
1tsk bakpulver
blanda till deg. Förgrädda 10 min 200 grader (längst ner)
Fyllning
blåbär
1 dl socker
1 burk creme fraiche
1 mk vaniljsocker
1 ägg
Häll fyllningen i pajskalet Grädda 20 min i 200 grader.
Servera med vaniljglass.

När jag kom hem från jobbet i dag luktade det nybakat i hela huset. Janne och Wilma hade bakat en vanlig, enkel och god sockerkaka. Vad går upp mot nybakt sockerkaka och ett glas mjölk!! Fin sockerkaka
150 g smör eller margarin
2 dl socker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
½ dl vatten
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Gör så här: Sätt på ugnen. Smörj och bröa formen. Rör rumsvarmt fett och socker poröst. Använd gärna matberedare. Tillsätt ett ägg i taget och rör om. Smaksätt ev med vaniljsocker, citron- eller apelsinskal, frukten borstad i varmt vatten. Häll i vattnet. Rör ner mjölet blandat med bakpulvret. Häll smeten i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen 40-45 min. Låt kakan svalna något i formen innan den stjälps upp.

Efter maten i dag fick vi ett ryck att frosta av frysen. Den var helt igenisad, så det var välbehövligt. Så här fin blev den:

Det kanske blir en "bloggerska" av dottern också!!

Kommentarer

Populära inlägg