Allt-i-ett-kyckling


Tidigare har jag skrivit om att jag är ett stort fan av mat som sköter sig själv i ugnen. I senaste Buffé,(augusti 2009) hittade jag ett sådant recept som är bra att ta till när man vill ha en snabb genväg till middagen. Här med fryst grönsaksblandning på påse. I receptet används kycklingben, men jag gillar kycklingfiléer bättre och tog det istället

Allt-i-ett-kyckling
900 g kycklingben/filéer
1 msk finhackad timjan
1 påse frysta grönsaker, t ex medelhavsblandning (900 g)
150 g fetaost
2 dl matyoghurt
rivet skal av 1/2 citron
olivolja
salt, peppar.
Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Blanda kycklingen med timjan, 1 msk olivolja, salt och peppar. Lägg kycklingen och grönsaksblandningen i en långpanna eller ugnsform. Sätt in i ugnen 25-30 minuter.
Gör ett snitt i kycklingen, kommer klar köttsaft ut är den färdig. Gaffelmiss fetaosten och blanda med yoghurten och citronskalet. Servera med fetaröran och ev bröd.

Kommentarer

  1. Vilken toppenrätt, lite lyxigare känns den också! Jag brukar ofta göra pastagratänger med grädd- eller äggstanningsbas som jag varierar med men nuförtiden även potatisgratäng med t.ex. strimlad kassler och grönsaker. Det är toppen att ställa gratängformen i ugnen och sen smita ut till sandlådan och komma in till färdig mat! :-)

    SvaraRadera
  2. Såg riktigt smaskigt ut..
    Ska ev pröva nått liknande i helgen..
    Har ett recept på bloggen som heter grekisk pytt i panna som är riktigt gott, en sån där allt i ett som man slänger in i ugnen..
    Mvh

    SvaraRadera
  3. Den grekiska pytten har jag gjort flera gånger och den är supergod. Jag kallar den för Grekisk delikatesspanna. Receptet finns på min blogg!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg