Asiatisk kycklingfiléwok

En perfekt vardagswok med kyckling, lime och kokosmjölk gjorde jag i går kväll så att jag fick matlåda och övriga familjen kunde äta till lunch i dag. Den är snabb och enkel att göra. Receptet hittar du på ICA:s kokosmjölksburk, men kommer även här på bloggen.
Asiatisk kyckingfiléwok
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
2 paprikor i olika färger
4 kycklingfiléer
2 msk olja
1 brk kokosmjölk
2 msk ostronsås
1-2 tsk sambal oelek
1/2 tsk salt
rivet skal av en lime
Gör så här: Skala och hacka lök och vitlök. Skölj och kärna ur och tärna paprikorna. Strimla kycklingen. Fräs löken, paprikan och kycklingen i en stor stekpanna eller wok. Tillsätt kokosmjölken, ostronsåsen, sambal oelek ooch salt. Låt puttra cirka 5 minuter. Blanda ner limekalet i woken. Servera med jasminris och mango chutney.

Ikväll har vi ätit ugnspannkaka och tomatsoppa (recept finns sedan tidigare på bloggen). Medan jag bodde hemma kom jag ihåg att mamma gjorde ugnspannkakan med blåbär i och eftersom vi har blåbär i frysen så testade jag det i dag på en del av pannkaka. Barnen var måttligt förtjusta (de gillar varken bär eller grönsaker när de är varma), men jag tycker den är god. Strö gärna på lite strösocker om blåbären är lite beska/sura.

Kommentarer

  1. Det är ju så gott när man få woka.
    Lite avis är jag på dig att du fått se madonna, hon va ju min idol när jag gick högstadiet.
    Hade tapetserat väggarna med idolbilder av henne..
    Mvh

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg