Dajmkaka i långpanna

I kväll var det meningen att sonen skulle spela match och jag hade bakat till försäljningen. Tyvärr blev matchen inställd så istället fick jag lägga mina rutor i frysen till nästa gång det blir match. Jag provade en ny långpannekaka som jag hittade på Matklubben. En riktig smarrig kaloribomb, men det förtjänar man ju ibland. Receptet är för en stor långpanna.

Dajmkaka i långpanna
35 bitar
5 ägg
7,5 dl strösocker
2,5 dl ljummet vatten
7,5 dl vetemjöl
5 tsk bakpulver

Glasyr
250 g smör
4 dl socker
3 äggulor
2,5 tsk vaniljsocker

Garnering:

3 dubbeldajm

Gör så här: Vispa ägg och socker pösigt. Rör växelvis i de torra ingredienserna och vattnet. Häll smeten i smord bakpappersklädd långpanna. Grädda i 175 graders ugn i ungefär 30 minuter.
Låt kakan vila ungefär 10 minuter, nagga den sedan generöst så att toppingen sjunker ner.
Sjud alla ingredienser till toppingen i kastrull. Passa noga och rör hela tiden! När den tjocknat bredes den över kakan. Dajm krossas och strös över kakan. Skär kakan i bitar.
Kan frysas.

Allt om mat kom i dag. Det får bli kvällens läsning.

Kommentarer

  1. Åh, jag gillar kakor som man kan baka i stora långpannor! Varför ska man snåla? Kakan går ändå åt :-D

    SvaraRadera
  2. Oj detta var en kaka som heter duga. Verkar vara fantastiskt god.

    Hälsningar Nadja

    SvaraRadera
  3. Jag har bakat denna kaka flera gånger. Den är helt super god. Mitt recept ska man ha kakao i glasyren.

    SvaraRadera
  4. å vad mumsigt! perfekt med recept på långpannekakor!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg