Tacopaj med kyckling

Fredagsmys med tacos var önskemålen från barnen denna fredag. Det var faktiskt väldigt länge sedan vi åt det, så det var liksom dags. Och visst är tacos även en favorit för mig och min man, men jag var sugen att prova något nytt med tacos, så jag gjorde både "vanlig tacos" och en tacopaj med kyckling. Hittade det här receptet på Arla som får mexikansk touch i den här lättlagade pajen.

Tacopaj med kyckling
4-6 port
125 g smör
3 dl vetemjöl, gärna fullkorn
1/2 tsk salt
2 msk vatten

Fyllning:
1 grillad kyckling
1 gul lök
1 msk Arla smör-&rapsolja
1 påse tacokrydda
1 dl vatten
2 ägg
2 dl mjölk
1 dl Arla Köket riven ost texmex

Tillbehör
Arla gräddfil
Gurkstavar
Taco Sauce eller Salsa
Taco chips
Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Hacka ihop smör, mjöl och salt till en grynig massa, för hand eller i matberedare. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en smidig deg. Tryck ut degen i en pajform eller ugnsfast form, ca 25 cm i diameter. Gör några hål i degen med en gaffel. Ställ formen i kylen ca 30 min. Bena ur kycklingen och skär köttet i mindre bitar. Hacka löken fint, fräs den mjuk i smör-&rapsolja. Tillsätt tacokrydda och vatten, låt koka på svag värme ca 5 minuter. Tillsätt kycklingbitarna, blanda väl och lägg allt i pajskalet. Vispa ihop ägg och mjölk och häll det över blandningen. Strö över ost. Grädda i mitten av ugnen ca 35 minuter, tills äggstanningen stelnat och osten fått fin färg.

Kommentarer

  1. ja den pajen såg god ut, är ju lite roligare när man kan variera tacos varianterna..
    Helt i min smak.
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Ah, tacopaj med kyckling, det har jag aldrig testat med det verkar riktigt gott.

    Ha en fortsatt bra helg!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg