Gula faran

När jag kollade runt på lite olika matbloggar häromdagen hittade jag Lill-Ingrids bakblogg som innehöll hur mycket gott som helst. Bland annat detta recept som jag provade nu ikväll. En lättbakad långpannekaka med kokos. Kakan går utmärkt att frysa.
Gula faran
Ca 35 stycken

3 ägg
4 1/2 dl strösocker
4 1/2 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 1/4 dl kokande vatten
Glasyr:
100 g smält smör
4 msk vaniljsocker
1 1/2 dl strösocker
1 äggula
Garnering:
kokos
Gör så här: Vispa ihop ingredienserna till sockerkakssmeten. Häll den i en smord och bröad långpanna (ca 30 x40 cm) och grädda mitt i ugnen, 200 grader i ca 20 minuter. Blanda vaniljsocker, socker och äggula. Tillsätt det smälta smöret. Bred glasyren över kakan när den svalnat något.
Strö över kokos.

Kommentarer

  1. Jag gör den kakan fast i rund form med löstagbar kant. Delar den i mitten och häller glasyren mellan. Sedan på med locket och pudrat florsocker ( Oxå en variant) Delikatesstallriken ser god ut , MEN jag skippar den prickiga korven, blää. Tonfisk eller nåt lite lättare till tror jag på!Ha det!

    SvaraRadera
  2. Mmmm låter kanongott, måste jag prova nästa gång jag bakar. Jag har lagt upp en annan kaka på min blogg idag som också är kanongod om du vill prova, speciellt om man gillar choklad! Mvh Anna

    SvaraRadera
  3. Hej Anna!
    Kakan du har lagt upp på din blogg har jag själv gjort några gånger och den är verkligen jättegod och uppskattas alla. Det har blivit mycket kokos den senaste tiden, men jag tycker det är supergott. Måste även prova foccacian du har gjort med tomater. Den ser supergod ut.
    /Pinglan

    SvaraRadera
  4. gula faran ! Vilket härligt namn på en kaka..hehe...ser fantastiskt god ut ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg