Bakad potatis med kall baconröra

I dag måste jag tacka Kardemumma Gumman för kvällens middag. Jag hade tänkt göra en soppa till pannkakorna, men när jag såg receptet på hennes blogg så fick det bli bakad potatis istället. Jag gjorde potatisen i micron istället för i ugn. Jag bytte även ut bacon mot salami eftersom jag ville ha middagen så snabbt som möjlig på bordet.


Bakad potatis med kall Baconröra
4 jämnstora bakpotatisar
1 burk creme fraiché
1 hackad lök (röd eller gul)
200 g tärnad knaperstekt bacon
1 knippe färsk basilika
Salt, peppar & kryddor

Potatisen
I ugn: Sätt ugnen på 225 grader. Skölj bakpotatisarna och stick några hål i dem så de inte spricker. Baka potatisen i ca en timme. Eller kör dem i micro på full
Ta ut de bakade potatisarna och låt dem svalna lite. Skär ett kryss i toppen och tryck ihop potatisen så att den öppnar sig.

I micro: Skölj av potatisarna och torka dem. Picka potatisarna med en gaffel runt om hela potatisen. Lägg lite hushållspapper på en tallrik och lägg på era potatisar. Micra på full efekt i ca 4 min och vänd sedan potatisen och kör i 4 min till. Fortsätt sedan att vända potatisen men kör bara i 2 min och återupprepa detta till potatisen känns klar.

Baconröran:
Knaperstek bacon eller strimla salamin/skinkan, hacka löken, tillsätt creme fraiché, salt, peppar & kryddor. Tillsätt den färska basilikan och rör ner baconet. Klar att servera!

Kommentarer

Populära inlägg