Vårgårda Tårta


Det här receptet hittade jag för ett tag sedan på Kardemumma Gumman och bestämde mig för att göra den till min födelsedag. Tyvärr blev det bara "pannkaka" av tårtan när jag skulle göra den i går. Den jäste inte upp som jag hade hoppats på i ugnen utan blev väldigt platt. Hur som helst så snodde jag ihop den i morse och tog den med till jobbet och där gick den åt. Här kommer receptet:

Vårgårda Tårta
4 äggvitor
2 1/2 dl socker
5 dl Vårgårdaris
Vispa äggvitorna och blanda ner sockret & vårgårdariset. Bred ut massan på smort bakplåtspapper. Grädda 125 grader ca 1 timme på nedersta falsen.

Smörkräm:
2 dl mjölk
4 msk vetemjöl
4äggulor
2dl florsocker
4tsk vaniljsocker
100 g smör

Garnering: Blåbär

Gör så här:
Blanda allt utom smöret i en kastrull låt sjuda 4-5 min tills det tjocknat. Tag av kastrullen från plattan och rör sen i smöret.
Dela tårtbottnen i 2 delar lägg smörkrämen mellan . Vispa grädde och lägg ovanpå. Garnera med blåbär!

Kommentarer

  1. Grattis på födelsedagen Pinglan. Visst är det tråkigt när man bakar och lägger ner tid o så misslyckas man. Vet hur det är har hänt många gånger. Tårtan ser mycket fin och god ut iaf.

    SvaraRadera
  2. Ja, tårtan gick åt trots att den blev misslyckad. Jag som tänkte slänga allt i torsdags kväll!!
    Ha det!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg