Pepparkaksbak!

I dag har vi haft pepparkaksbak här hemma. Det här är nog de godaste pepparkakorna jag har smakat. Degen ska göras minst ett dygn innan de bakas ut, så det kräver lite planering när man ska baka. Jag gjorde iordning degen i fredags kväll och bakade ut dem i dag, söndag. Medan jag och barnen bakade lyssnade vi på EMD:s julskiva som finns att köpa hos ICA för 79:- med ICA-kortet. 10 kronor går då till Childhood.

Julens Goda Pepparkakor
250 g smör
250 g strösocker
1 dl grädde
1 msk sirap
1 msk kanel
1 msk ingefära
1 tsk malda nejlikor
1/2 msk bikarbonat
1 ägg
1/2 kg vetemjöl
Gör så här: Rör smör och socker. Tillsätt grädde, sirap och kryddorna samt ägget. Till sätt vetemjölet i omgångar. Låt degen ligga i kylen i minst ett dygn.



Kommentarer

  1. Roligt med pepparkaksbak! Två frågor; en bakrelaterad och en musikrelaterad! Hur många pepparkakor blir det av satsen? Jag är så lat så jag orkar inte baka flera hundra peppisar. Den andra frågan... är EMDs julskiva bra? :-)

    SvaraRadera
  2. Jag vet faktiskt inte riktigt hur många det blir, lite beroende på hur stora du gör. Ca 150 kanske. Jag har faktiskt inte räknat dem. Ja, skivan var riktigt bra!

    SvaraRadera
  3. Här ska bakas pepparkakor för fulla muggar i eftermiddag. Gissar att det blir ett helt gäng med pepparkakstraktorer, motorcyklar och dumpers =) Juligt värre.

    SvaraRadera
  4. Åh vad mysigt! Idag har jag kokat mint chokladfudge och gjort kristyr i alla möjliga färger inför kvälls pepparkakshusbygge! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg