Snittar och snurror!

Som jag lovade tidigare i dag så skulle ni få recepten på snittarna som jag ska ha med mig i morgon till nyårsfesten. Lax i tunnbröd kommer från Kardemummagumman. Det receptet var med i vår "skicka-vidare-lek" som jag var med i för ett tag sedan. Dessa rullar passar perfekt till lite bubbel. Jag har redan provsmakat och de är supergoda.

Lax i tunnbröd
4 st mjuka tunnbröd
200 g rökt skivad lax
200 g philadelphiaost
2 msk riven pepparrot
½ finhackad rödlök
1 rivet äpple
1 burk röd stenbitsrom (kan uteslutas)
1 msk finhackad dill
1 msk hackad gräslök
1 msk citronsaft
salt och peppar
Gör så här: Blanda en kräm av osten, pepparroten, löken, äpplet, stenbitsromen och örterna. Smaka av med citronsaften, salt och peppar. Fördela laxskivor över tunnbröden. Bred över krämen och rulla ihop bröden.

Sedan har jag även gjort Smördegssnurror. Några med parmesan och några med Tapenade. Snabba och lättgjorda snurror att servera till drinken.

Smördegssnurror
25 st
3 st frysta smördegsplattor
50 g smör
50 g parmesanost, riven, fäsk
1/2 brk tapenade (chili)
1 st ägg
Gör så här: Sätt ugnen på 200°. Tina smördegsplattorna och kavla ut dem till ca 22 cm stora kvadrater. Pensla med ägg och strö på hälften parmesanosten och hälften med tapenade. Skär ca 2 cm breda remsor och snurra dem några varv. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Strö på lite flingsalt och grädda mitt i ugnen ca 15 min.

Kommentarer

  1. Gott Nytt år världens bästa Pinglan! Hoppas ni får njuta av en härlig nyårsmiddag. Ser fram emot nästa års blogg recept.

    Stor kram Jensan

    SvaraRadera
  2. Snittar o snurror smakar nog fantastiskt till bubblet. Laxröran är definitivt något som faller mig i smaken. Firar nyår borta hos goda vänner så vi står för förrätten. Heta chiliräkor med bröd och aioli. God fortsättning till dig och familjen, hörs efter nyår!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg