Köttbullar med löksås


Extrapris på köttfärs, då fick det bli en klassiker - hemlagade köttbullar! Med löksås! Det har jag bara ätit till fläsk tidigare, men fick tips om det till köttbullar och det passade superbra ihop. Prova själv! Kokt potatis eller potatismos passar perfekt som tillbehör.

Köttbullar
400 g blandfärs
1 ägg
1 gul lök
2-3 msk ströbröd
ca ½ dl vatten
salt och peppar efter tycke och smak
socker (ca 1/2-1 msk)

Lägg ströbröd och vatten i en bunke och låt svälla. Tillsätt hackad lök och 1 ägg. Tillsätt köttfärsen, socker, salt & peppar. Forma till små bollar och stek i en långpanna, 15-20 minuter, ca 200 grader.


Löksås:
sky från köttbullarna
2 gula lökar
smör att steka i
1 dl vatten
1 köttbuljongtärning
2 dl vispgrädde
salt & massor med peppar

Skär löken i skivor och stek dem mjuka i skyn och smör. Häll på vattnet under tiden så de inte bräns. När löken mjuknat så häll grädde, buljongtärning, salt och peppar. Låt puttra en stund och servera den sedan till köttbullarna.

Kommentarer

  1. Du har fått en award av mig! Kika in hos mig för mer info :)

    (har förresten provat att steka köttbullar i lånpanna en gång, men misslyckades fatalt (bullaran blev alldeles platta, flöt ut i hela formen)... Har inte vågat prova igen, men kanske värt ett försök?)

    SvaraRadera
  2. Å va glad jag blir. Har tänkt sen i tisdags när vi åt fläsk med löksås, vad ska jag göra med all löksås som blev över? Så klart får det bli köttbullar till!!! TACK för hjälpen! Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Nu finns ni på bloggen. http://pousetteochvis.se/

    SvaraRadera
  4. Löksås till köttbullarna har jag aldrig testat med det borde ju vara hur mumsigt som helst.

    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg