Toscamuffins med hjortronsylt

Det var länge sedan jag bakade, så när jag i dag kom hem från jobbet i dag så letade jag bland recepten och hittade dessa goda muffins - en lyxig variant på den klassiska toscakakan. Receptet kommer från Pernillas Wahlgren och hennes program Pernillas Jul som sändes på onsdagar i julas.

Jag tyckte de var riktigt goda, men de föll inte barnen i smaken! Bra - då får jag ha dem för mig själv....


Toscamuffins med hjortronsylt
ca 20 stycken
2 st ägg
1.5 dl strösocker
1.5 dl vetemjöl
0.5 tsk bakpulver
100 g smör, smält
Fyllning
1.5 dl hjortronsylt
Toscasmet
50 g smör, smält
0.75 dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 msk grädde
50 g mandelspån

Gör så här: Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker poröst. Vispa ner det smälta, något avsvalnade smöret. Blanda ihop mjöl och bakpulver och rör ner i smeten. Fyll muffinsformar till ungefär 1/3 med smet. Grädda mitt i ugnen i 11-12 minuter.

Rör under tiden ihop toscasmeten. Lägg smör, socker, mjöl och grädde i en kastrull. Låt smälta under omrörning och rör till en jämn smet. Rör ner mandelspån, låt koka upp och sjud i ett par minuter. Ta ut muffinsen ur ugnen när de är lite mer än halvfärdiga. Klicka på ca en tesked sylt på varje muffins och klicka sedan på en klick toscasmet över sylten. Ställ in kakorna och grädda dem i ytterligare 6-7 minuter, eller till ytan har fått en fin gyllenbrun färg.

Kommentarer

  1. Så fina muffins och annorlunda med hjortronsylt.

    SvaraRadera
  2. mums så gott det ser ut, jag är ju en äkta norrlänning och älskar hjortron!! (och all annan mat, hihi)

    kram erica

    SvaraRadera
  3. mamma hade beställt via jobbet också om man börjar spara 300kr tror jag i en Olympia-fond på internet så får man en mössa x)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg