Chokladfondant


I går gjorde jag chokladfondant för första gången. Det var ju superenkelt och blev ju hur gott som helst - en kladdig och härlig skapelse. Här serverad tillsammans med grädde och kiwi. Detta recept kommer från Halv åtta hos mig!

Chokladfondant
100 g smör
40 g strösocker
2 st äggulor
2 st ägg, hela
100 g mörk choklad, hackad
25 g vetemjöl

Gör så här:
Smält chokladen i vattenbad. Vispa smör och socker poröst och vitt.
Tillsätt de hela äggen, ett i taget och sedan äggulorna. Tillsätt chokladen och sedan mjölet. Smörj och mjöla portionsformar. Jag tog mina fina silikonformar. Fyll formarna 2/3. Baka av i ca 5 minuter i 200 grader.

Vid servering: Lägg upp chokladfondanten tallrik. servera med glass eller grädde och bär eller frukt.

Kommentarer

  1. Är det muffinsformar i silikon? Det verkar ju praktiskt i så fall. Vart har du hittat dem? Ruggigt gott ser det ut...

    SvaraRadera
  2. Muffinsformarna är från Rusta. Säljes i 12-pack (3 svarta, 3 turkosa och 3 gröna) för 39:- eller 49:-. Superbilligt och perfekta till olika sorters bak.

    SvaraRadera
  3. Det såg riktigt gott ut och lät ju ganska enkelt, det måste jag testa. Kanske till helgen :)

    SvaraRadera
  4. Vi har oxå sagt när dom gör det i "Halv åtta hos mig" att vi MÅSTE testa, det ser så gott ut! Håller med, kanonfina formar!

    SvaraRadera
  5. Ååh vad gott!! Vilket chokladsug jag fick nu!

    SvaraRadera
  6. Ser ju jättegott ut, det va enkelt sa du?
    ja då kanske man törs pröva då?
    Mvh

    SvaraRadera
  7. Också sugen på att göra chokladfondanter. Har aldrig testat, men man blir ju sugen efter alla halv åtta program man sett där detta är en vanlig dessert!

    SvaraRadera
  8. Ser bara så gott ut, vill ha nuuuuu!

    SvaraRadera
  9. Tack,Ingela! Hoppas receptet funkar här i Finland också,vårt vetemjöl är lite grövre än det svenska.Det blir säkert en god påskdessert

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg