Våffeldagen!


Eftersom det är våffeldagen i dag så var valet av kvällsmat självklart - våfflor! Förr gjorde jag alltid våfflor av mix innan jag insåg att det är bra mycket godare när man blandar egen smet. I kväll blev det två varianter. En vanlig och en matig våffla med västerbottenost i. Den var riktigt god! Här nedan ser ni vad vi hade på våra våfflor!



Våfflor med västerbottenost!
100 gram smör
4,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 st ägg
4 dl standardmjölk
(1 dl riven västerbottenost eller annan lagrad ost )

Gör så här: Smält smöret och låt det svalna. Blanda mjöl och bakpulver och rör sedan ner övriga ingredienser. Låt smeten vila 30 minuter och grädda sen i välsmort våffeljärn.
Servera genast. Lägg tillbehören i skålar på bordet så att var och en kan ta för sig.

Serveringsförslag: Löjrom, dillcremefraiche/gräddfil och hackad rödlök. Eller knaperstekt bacon, tomater, sallad och rödlök.

Västerbottenvåffla med creme fraiche, rödlök och dill!

Wiktors våffla med sylt och grädde.

Kommentarer

  1. Åh blir så sugen på våfflor nu, har missat det idag. Får nog bli några våfflor imorrn istället.
    Hoppas du får en fin dag imorrn och att solen visar sig :)

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt dubbeljärn, jag som inte ens har ett enkelt...

    SvaraRadera
  3. Å, "vuxenvåfflor" vad gott... med god ost,mmmm... Ikväll ska jag laga en av dina rätter,spännande!
    Hoppas du får en trevlig fredag!

    SvaraRadera
  4. Tänkte också göra en "matig" variant nu när det ändå är våffeltid. Lät riktigt gott med västerbottenost i.

    SvaraRadera
  5. Å, en "vuxenvåffla" vad gott, och med god ost,mmmm....
    Ska laga en av dina rätter ikväll, spännande!
    Hoppas du får en trevlig fredag!

    SvaraRadera
  6. Mmmm, låter jättegott!
    Dessa måste man väl kunna ha till en ostbricka också?

    SvaraRadera
  7. Jag åt också min våffla med creme fraiche, rödlök o ishavsrom också! Smaskens! Trevlig helg! Kram Anna

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg