Mangopaj

Häromdagen fick jag för mig att göra den så goda ananaspajen, men upptäckte då att jag inte hade krossad ananas. Istället tog jag fram ett paket mango i frysen och blandade i. Det blev lika gott - inte lika saftig - men ändå sååå god.

Mangopaj
150 g smör
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Fyllning:
1 pkt fryst mango
0,75- 1 dl socker
2 dl crème fraiche
2 tsk vaniljsocker

Gör så här: Smält smöret och låt det svalna en stund. Blanda ihop torrvarorna i en bunke eller i en matberedare. Häll i det ljumna smöret.
Arbeta in smöret i mjölblandningen för hand eller en liten stund i maskinen.Tryck ut degen i en pajform. Nagga botten med en gaffel.
Ställ in pajformen i frysen ca en ½ timme före gräddning.
Blanda ihop fyllningen. Sätt på ugnen på 175 grader. (Häll ananas krosset i en sil, för att få bort vätskan). Blanda creme fraiche, socker, vaniljsocker och till sist ananasen eller mangon. Ta fram formen från frysen. Slå över den i pajskalet. Grädda pajen i 30 min. Servera med vaniljglass!

Kommentarer

  1. Oj,vilken läcker paj,den måste provas,pronto! Får bli i helgen,mums...

    SvaraRadera
  2. Detta receptet läggs genast i sparahögen, har ett paket mango i frysen som vi inte vetat vad vi skulle göra med. Kanon!

    SvaraRadera
  3. Mmm mangopaj lät gott och annorlunda!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg