Kycklingfilé eller fläskfilé i basilika och timjansås

Den här rätten hittade jag på Tasteline och var både enkel och god, ja,såsen var fantastisk god. Jag hade klyftpotatis till, men det går ju även bra med ris eller pasta.


Kycklingfilé eller fläskfilé i basilika och timjansås
4 st kycklingfiléer eller ca 550 g fläskfilé
1 msk grillkrydda
1 tsk svartpeppar
0,5 st röd lök(ar)
0,25 st purjolök(ar)
3 st vitlöksklyftor
1 dl vatten
1 dl rött vin
0,5 st köttbuljongtärning(ar)
0,5 st grönsaksbuljongtärning(ar)
0,5 st kycklingbuljongtärning(ar)
1 tsk sambal oelek
1 tsk basilika
1 tsk timjan
1,5 msk balsamicovinäger
1 msk kinesisk soja
3 dl grädde
1 dl crème fraiche
Gör så här: Stek kycklingen eller fläskfilén ( båda i cm-tjocka skivor). Krydda med grillkrydda på ena sidan och svartpeppar på den andra. Hacka lök och purjo. Finhacka vitlöken. Låt det fräsa med kycklingen eller köttet det allra sista. Koka ihop vatttnet och vinet med buljongtärningarna. Häll det över köttet. Tillsätt resten av ingredienserna och låt puttra en stund. Servera potatis, ris eller pasta till och en god sallad.

Kommentarer

  1. Hej!
    Vill tipsa om en tävling jag har i min blogg där man kan vinna ett namnsmycke :-)

    http://sockerrus.wordpress.com/2010/06/28/bloggens-forsta-tavling/

    Ha det gott!

    /Lisa - Sockerrus

    SvaraRadera
  2. Kul att du ville vara med =)

    Ha en härlig dag!
    /Lisa - Sockerrus

    SvaraRadera
  3. Låter riktigt gott det där! Jag hittar ofta bra recept på tasteline faktiskt :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg