Regnbågskaka

När barnen fyller år har de önskemål om en särskild kaka - regnbågskaka. Jag har inte gjort den varje år de fyller, men i år är det ett önskemål från Wiktor. Den är lite krånglig att göra och tar lite tid, men när den väl är färdig är det värt det.

Barnen fyller inte år förrän om tre veckor, men eftersom det är mycket fram till dess med både skolavslutning, jobb, Spanienresa och midsommar, så slog jag till med att baka redan nu och sedan fryser jag in den till födelsedagen. Bra va?


Regnbågskaka
4 st ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
125 g margarin
0,75 dl mjölk
0,75 dl vatten
2 msk kakao
1 msk vaniljsocker
matfett och ströbröd, till formarna

250 g smör, rumstempererat
2,5 dl florsocker
2 msk vaniljsocker
röd och grön karamellfärg

Ugnstemperatur: 175 grader.

Gör så här: Vispa ägg och socker pösigt. Smält margarinet och tillsätt vatten och mjölk. Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner allt i äggblandningen och häll över hälften av smeten i en annan skål. Blanda ner kakao i ena smeten och vaniljsocker i den andra.
Smörj och bröa två avlånga 1-liters formar. Häll smeten i varsin form och grädda mitt i ugnen, 175 grader, i 30–40 minuter. Känn efter med baksticka om kakorna är färdiggräddade. Låt svalna i formarna.

Rör ner florsocker och vaniljsocker i smöret och dela sedan smörkrämen på hälften. Blanda ner grön karamellfärg i den ena häften och röd i den andra.

Dela kakorna i tre delar på längden så att du får tre ljusa skivor och tre bruna. Det går enklast om kakan är riktigt kall eller fått ligga i frysen en stund. Bred ut rosa smörkräm på den bruna underdelen och lägg på den ljusa mittbiten. Bred slutligen på grön smörkräm på den bruna överdelen och lägg överst. Lägg tillbaka i formen.
Upprepa samma procedur, fast tvärtom, med de kakdelar som finns kvar och lägg i den andra formen.

Frys in eller förvara i kylen tills servering. Det går lättare att skära kakan i skivor om kakan är lite kall, då flyter smörkrämen inte ut på kanterna.

Kommentarer

  1. åh, vad fin! kanske något jag också borde önska mig till min födelsedag :)

    SvaraRadera
  2. Enligt det recept som min mamma och farmor alltid gjort, så täcker man också kakan med glasyr. Antingen vanlig vit (1- 1/2 dlflorsocker+ lite vatten), eller så festar man till det hottar upp det med någon karamellfärg! Gott är det i alla fall!

    SvaraRadera
  3. Jag vet att det brukar vara glasyr runt om kring, men jag hoppade över det denna gång...

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig tårta. Ser himla läcker ut!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg