Vaniljmousse med rabarberkompott och jordgubbssallad

Den här desserten har jag gjort en gång förut, men det var väldigt länge sedan. Jag tror receptet kommer från Allt om mat och jag tycker det är en passande dessert den här årstiden eftersom den innehåller både rabarber och jordgubbar!

Vaniljmousse med rabarberkompott och jordgubbssallad

Rabarberkompott:
400 g rabarber, skalade och rensade
1 st vaniljstång
1 dl strösocker
1 krm kardemumma, mald

Vaniljmousse:
4 st gelatinblad
4 st ägg
1,25 dl strösocker
1 st vaniljstång
4 dl vispgrädde

Jordgubbssallad:
1 dl vatten
1 dl strösocker
2 st stjärnanis
1 l jordgubbar

Tillbehör:chokladspröt, färsk mynta

Gör så här: Rabarberkompott: Skär rabarbern i cm-stora bitar. Snitta vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg rabarber, vaniljfrö, socker och kardemumma i en kastrull och låt sjuda 5–7 min tills rabarbern blivit mjuk. Rör om då och då. Låt kallna.

Vaniljmousse: Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Vispa ägg och socker pösigt. Snitta vaniljstången och skrapa ur fröna. Vispa grädden med vaniljfröna. Lyft upp gelatinet och smält det på svag värme i lite av grädden och rör ner det i äggsmeten. Vänd ner vaniljgrädden. Häll upp hälften av smeten i 12 plastglas, som rymmer ca 2 dl. Ställ dem ca 30 min i kylen. Täck moussen med rabarberkompotten. Fyll på med resten av moussen. Ställ i kylen minst 3 timmar för att stelna.

Jordgubbssallad: Koka upp vatten, socker och stjärnanis. Låt kallna. Skär jordgubbarna i bitar, lägg dem i en skål och häll över sockerlagen.

Toppa moussen med jordgubbssalladen strax före serveringen. Garnera med chokladspröt och strimlad mynta.

Kommentarer

  1. Vilken somrig dessert! Ser otroligt gott ut och låter utsökt i mina öron :-)
    Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Det ser fantastiskt gott ut!

    SvaraRadera
  3. Såg otroligt gott ut, det där måste jag testa i helgen när vi ska fira sambons 25-årsdag.
    Gjorde en ostglass i förrgår, blev också otroligt god och somrig :)

    SvaraRadera
  4. Mums, det såg gott ut! Jag gjorde en liknande förra helgen med fläder och jordgubb, det kan jag också rekommendera! Receptet finns på min blogg ifall du är intresserad.

    SvaraRadera
  5. Så gott! Rabarberkompott är ju verkligen sommar!

    Och nu har månadens andra tävling startat! Denna gång kan du vinna underbara produkter från "Lyckas med Mat". Tävlingen avslutas den 27 juni.

    Ha det jätte bra! Kram Daniella - BakeCake

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg