Cashewpanerad kyckling med saffransrisotto

Är tillbaka igen efter ett par dagars frånvaro från bloggen - det har varit mycket nu. Men jag har naturligtvis lagat en del mat, bland annat Cashewpanerad kyckling med saffransrisotto som jag bjöd min vän Jenny på i fredags när vi firade varandras födelsedagar.


Recepet kommer från den här lilla foldern som jag tog på ICA häromdagen. Gott och festligt recept och inte alls så komplicerat.

Cashewpanerad kyckling med saffransrisotto
4 kycklingfiléer
2 dl cashewkärnor, finhackade
salt och peppar

Risotto
4 dl avorioris
1-2 msk smör
2 schalottenlökar, finhackade
1 pkt saffran
9 dl hönsbuljong
1 dl vitt vin
1-2 dl parmesanost, färskriven
salt och peppar

Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Salta och peppra kycklingen och vänd i cashewkärnorna. Ugnstekt dem i ca 15-20 minuter, tills den är genomstekt. Håll varm och skiva upp precis vid servering.
Smält smöret i en kastrull och fräs löken mjuk tillsammans med saffranet. Häll riset efter någon minut och fräs alltsammans glansigt under 2-3 minuter. Späd sedan i omgångar och under omrörning med buljongen och vinet. Låt riset suga upp all buljong innanb mer tillsätts. Koka på svag värme i ca 20 minuter tills riset känns mjuk.
Rör i parmesanen och smör. Smaka av med salt och peppar. Servera med sallad.

Istället för tårta blev det köpt kladdkaka, men det gick ju det med!


Härlig förpackning med spökte och höstglödste, tryffel och annat gott samt en snygg adventsstjärna till jul fick jag av Jenny!

Kommentarer

  1. Paket som man kan njuta av flera gånger är alltid roligt.

    SvaraRadera
  2. Kul att prova nya recept ur foldrar, brukar också samla på mig lite och prova ett par varje månad. Vad tyckte du om höstglödsteet? Jag tycker att det är jättegott!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg