Kaptens Laxgryta

I dag bjuder jag på en god och enkel laxgryta som jag gjorde för ett tag sedan, men som jag inte har lagt ut här - mycket för att jag glömde "fota" maten. Receptet hittade jag på förpackningen som laxen låg i.

Kaptens Laxgryta
Laxfiléer
Purjolök
Cider
Fiskbuljong
Vispgrädde
Vetemjöl
Pressad citron
Dill
Peppar

Gör så här: Skär laxen i 3-4 cm stor bitar. Hetta upp cider och buljongtärningar i en gryta. Lägg laxen i grytan, strö över den strimlade purjon och koka sakta i 5 min.
Vänd försiktigt laxbitarna och fortsätt sjuda, strö över pepparn.
Vispa samman en redning av vetemjöl och grädde och rör försiktigt ner den i grytan,
Droppa över citronsaften. Grovhacka dillen (torkad funkar lika bra) och sjud några minuter till.
Färdig att servera till valfritt tillbehör, pasta,potatis eller ris.


Bjuder istället på en bild på den här goda mackan med rostbiff, potatissallad och inlagd gurka som vi käkade igår kväll när vi kom hem från en sen innebandymatch.

Kommentarer

Populära inlägg