Smått & Gott till jul!

Här kommer tre tips på saker jag har gjort till jul. Först ut är Västerbottensill. Själv äter jag inte sill, men de som gillar sill tycker säkert om den här sorten. Sillen gjordes i tisdagens Förkväll. Receptet kommer från kokboken Monikas jul.

Västerbottenssill
1 burk 5-minuterssill, 420 g
1 dl majonnäs
1 dl creme fraiche
1.5 dl Västerbottensost, vällagrad, riven
1 st vitlöksklyfta, pressad
1 msk dijonsenap
1 nypa cayennepeppar, knappt 0.5 krm
Salt, efter smak
Nymalen peppar, efter smak
Gör så här: Låt sillen rinna av noga i ett durkslag. Blanda samman övriga ingredienser. Vänd till sist ner sillen. Smaka av med salt och nymalen peppar.

Sedan bjuder jag på Rödbetstsatsiki med fetost i. Det här receptet var med i Buffétidningen för ett antal år sedan och ha blivit en favorit hos mig till julbordet.
Rödbetstsatsiki
4 kokta rödbetor
1/2 finhackad rödlök
100 g fetaost
2 dl matlagningsyoghurt
1/2 pressad lime
1-2 vitlöksklyftor
Gör så här: Riv de kokta rödbetorna och finhacka rödlöken. Mosa fetaosten. Blanda allt med matlagningsyoghurten. Pressa limen och finhacka eller pressa vitlöksklyftorna. Blanda i detta. Salta och peppra.

Sist ut i dag bjuder jag på Honungsrostade nötter. Receptet är från Buffé nr 11 2006.
Honungsrostade nötter

ca 70 g hasselnötter
ca 70 g sötmandel
ca 70 g cashewnötter
1 tsk råsocker
1 tsk sambal oelek
1 tsk salt
1 msk vatten
1 tsk honung
Gör så här: Sätt ugnen på 225°C. Blanda nötterna med råsocker, sambal oelek, salt och vatten. Rosta blandningen i ugnen i ca 10 minuter, rör om ett par gånger. Ta ut nötterna och rör i honungen, låt svalna och servera.

Kommentarer

  1. Gillar inte heller sill men den där rödbetstzazikin lät inte så dum....

    SvaraRadera
  2. Jag älskar sill, den där såg mumsig ut! Vill också passa på och önska en fin jul!

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Ny besökare på din blogg... hur kom jag hit... ingen aning... lätar efter ideér till nyår. Din pepparsås kommer jag att använda mig av under nyårsfirandet.

    Tack och Gott Nytt År!

    Kati

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg