Texmex: Chimichangas

När jag var i Stockholm för två veckor sedan åt jag Chimichangas - det var riktigt gott. Så gott så att jag bestämde mig för att göra något liknande ikväll. Hittade det här receptet när jag sökte runt på nätet.

Chimichangas är traditionellt en friterad burrito som är riktigt populär i texmexköket. Man fyller den med det man har hemma: Nötfärs, bönor, ris eller kyckling med ost. Här är en mer hälsosam variant som du gör i ugnen:

Alla ingredienser

Förberedelser...

På med fyllningen!

Färigt att serveras!

Chimichangas serveras med grönsallad, guacamole och salsa!

Chimichangas
1 st grillad kyckling, (köpt eller egengrillad)
2 stjälk(ar) salladslök(ar), (eller 10 cm purjolök)
1 st röd chilifrukt, urkärnad
1 dl svarta oliver, urkärnade
1 st tomat(er), stor
100 gram färskost, t.ex. Philadelphia
2 msk tacokrydda
1 dl riven ost
4 st tortillabröd, gärna fullkorn
2 msk smör, för pensling

Servera med grönsaker, tacosås, och vitlökssås/guacamole

Gör så här: Sätt ugnen på 225 grader. Dela kycklingen i små bitar. Skölj och strimla salladslök och chili och hacka oliverna grovt. Skiva tomaten.
Blanda färskost och tacokrydda. Lägg ut tortillabröden och fördela färskosten på varje (inte ända ut i kanten eftersom de ska vikas ihop).
Fördela kycklingbitar, salladslök, chili, oliver och tomat i mitten på bröden. Avsluta med att strö på riven ost, vik sedan ihop bröden till paket och lägg med skarven nedåt i en ugnsfast form. Pensla bröden med smält smör och gratinera i 10 minuter, eller tills bröden fått fin färg.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg