Varmrätten - Skaldjurspasta!

Här kommer varmrätten från i lördags - en härlig god skaldjurspasta!

Skulle köpa färska blåmusslor, men tyvärr hade de tagit slut precis innan vi kom till matbutiken, så det fick bli frysta musslor istället. Det gick ju bra det med, trots att de var ganska små!


Skaldjurspasta
4 portioner
4 portioner pasta
1 brk kräftstjärtar i lag eller räkor
1 brk musslor i lag eller färska musslor
1 dm purjo
1 vitlöksklyfta
0,5 tsk sambal oelek
1 msk tomatpuré
2 dl creme fraiche
70-80 g gorgonzola
parmesanost
1 tsk timjan
0,5 dl vitt vin
matfett
Gör så här: Koka pastan och öppna burkarna med musslor och kräftstjärtar och vippa dem i durskalaget så att de får rinna av. Eller skala räkor och koka musslorna.
Skala vitlöken, hacka purjon fint och skär gorgonzolan i små bitar. Fräs vitlöken i matfett. Lägg i purjon. Blanda i creme fraiche, vin och resten av ingredienserna, utom musslorna och kräftstjärtarna. Låt koka 2 minuter. Rör ner musslor och kräftstjärtar/räkor strax före servering. Servera i djupa eller flata tallrikar och strö över parmesan.

Kvällens dukning!

Kommentarer

  1. Jag älskar verkligen skaldjurspasta men har en sambo som hatar detsamma. Nästa gång han är ute och svirar ska jag banne mig göra en sådan pasta. Därmed basta! :-D

    SvaraRadera
  2. Snygg dukning! Vad är det för duk, papper eller tyg? Tryckt text eller har du skrivit själv?

    SvaraRadera
  3. G: Duken är i tyg och köpt på Hemtex i höstas för 99:-!!! Otroligt billigt, tycker jag...

    SvaraRadera
  4. Mmm något helt i min smak :)!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg