Bjudbröd från Matplatsen!

Hej på er alla!

Äntligen är fredagen här och jag sitter mätt och belåten i soffan med ett glas vin. Det är jag värd!

Fredagens middag var ett recept från Vickan på Matplatsen som jag lovade i går. Har tänkt göra det här massor av gånger, men liksom inte blivit av förrän i kväll.

Alla i familjen tyckte det var supergott, så det här kommer jag absolut att göra flera gånger. tyvärr blev bilderna inte de bästa när jag förberedde maten, men här kommer några ändå.




Bjudbröd från Matplatsen!
Till 1 bröd (ca 4 portioner)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
10 soltorkade tomater
500 köttfärs
smör att steka i
1 burk krossade tomater
1 kruka färsk basilika
1-2 tsk salt
peppar
en nypa socker
1 dl blandade oliver utan kärnor
125 g mozzarella
150 g riven ost
1 lantbröd el liknande

Gör så här: Hacka lök, vitlök och soltorkade tomaterna. Stek färsen med löken och tillsätt sedan krossade tomater, soltorkade tomater och basilika. Låt sjuda 10 min. Smaka av med salt, peppar och socker. Ställ åt sidan och låt svalna något.

Skär av ett lock på brödet och gröp ur det tills det återstår en kant på ca 2 cm runtom. Hacka oliverna och skär mozzarellan i bitar. Blanda ner riven ost, mozzarella och oliver i köttfärsblandningen och fyll brödet med detta. Lägg på locket och slå in brödet i aluminiumfolie. (Hit kan man förbereda och låta ligga i kylen) Grädda i 175 C ca 30 min tills det är genomvarmt.

Servera med en god sallad, tex bestående av isbergssallad, ruccola, tomater, avocado, fetaost, gurka och mango! Jättegott till!

Kommentarer

Populära inlägg