Kycklinggryta med pesto

Mellan två innebandymatcher i dag, hann jag med att laga denna goda kycklinggryta med pesto. Receptet hittade jag hos Nybergs Mat. Jag hade tyvärr inga pinjenötter och färsk basilika hemma, men det blev så gott ändå. Istället för gröna oliver tog jag svarta.


Kycklinggryta med pesto
1/2 rödlök
1/2 gul lök
2 vitlöksklyftor
5 soltorkade tomater i olja
6 stora champinjoner
1 msk olivolja
salt och peppar
4 kycklingfileér
1 msk smör
3 msk pesto
1 msk kycklingfond
2 dl vatten
2 dl grädde
100 g salami
100 g gröna oliver
pinjenötter
färsk basilika

Gör så här:
Skala och hacka löken och finhacka vitlöken. Skär tomaterna och champinjonerna i mindre bitar.

Hetta upp en torr panna och lägg ner champinjonerna. När de har vattnats ur så ha i olivolja, lök och tomater. Fräs några minuter och krydda med salt och peppar. Lägg över i en gryta.

Skär kycklingfileérna i mindre bitar och stek några minuter i smör. Krydda med salt och peppar och lägg över i grytan. Tillsätt pesto, kycklingfond och vatten och koka ihop några minuter. Tillsätt grädde och låt puttra i ca 20 min.

Strimla salamin och blanda ner den och oliverna innan servering. Rosta pinjenötter och strimla basilika. Toppa grytan med detta och servera.

W&W är redo för söndagsmys...

Kommentarer

Populära inlägg