En vanlig måndag!

Här kommer receptet på den goda Mjölkchoklad-kladdkakan som jag lovade ni skulle få. Det var Monica på jobbet som hade bakat den här ljuvliga kakan som serveras med glass till.
Mjölkchoklad-kladdkaka
100 g mjölkchoklad
100 g smör
2 st ägg
1,5 dl råsocker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 krm salt
Fyllning: 100 g mjölkchoklad
Garnering: 50 g mörk choklad
Tillbehör: 1 pkt vaniljglass
Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Smält chokladen med smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Rör i mjölet blandat med bakpulver, salt och chokladblandningen. Spänn fast ett bakplåtspapper i botten på en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm. Häll smeten i formen. Grovhacka mjölkchokladen och strö den över smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 15 min. Låt kakan svalna och ställ den sedan i kylskåpet i 2 timmar, gärna över natten. Bryt chokladen i mindre bitar och lägg dem i en liten platspåse. Smält chokladen i mikro eller i en kastrull med varmt vatten. Klipp ett litet hål i påsen och ringla chokladen över kakan. Servera kakan med glass.Lite salt i chokladkakan ger en spännande och god brytning.

Kakan är garnerad med ringlad choklad. Vill du göra det riktigt enkelt för dig går det utmärkt med Fazers minutblock som kan smältas i påsen direkt i mikrovågsugnen och sedan spritsas på kakan.


I dag fick jag senaste numret av Allt om mat. Tycker inte det var länge sedan förra numret kom, tiden går väldigt fort. Tänk att det redan är mars...


Kvällens middag bestod av kassler i ugn med rostade grönsaker (min favorit och som jag alltid tar till när fantasin tryter). Till det blandade jag ihop mosad Kvibille Ädel-ost med Creme Fraiche samt lite salt och peppar.

Kommentarer

Populära inlägg