Världens godaste pepparsås...

Min man och jag fick en kväll för oss själva då sonen har åkt på fotbollscup i Hudik och vår dotter övernattar med miniorerna. Tyvärr är det inget grillväder så vi fick steka köttet inne på spisen istället. Maten i kväll blev sååå god...
Rostbiff med världens godaste pepparsås (jag tror att receptet på den här såsen finns på bloggen sedan tidigare, men här kommer receptet igen - för den är så god)

Världens godaste Pepparsås

1/2 msk krossad peppar (rosépeppar, svartpeppar, vitpeppar, grönpeppar)
2 1/2 dl vispgrädde
2 msk smör
1 dl creme fraiche
1 msk tomatpuré
1/2 köttbuljongtärning
Gör så här: Fräs peppar i smöret på medelhög värme. Tillsätt grädde, creme fraiche, buljongtärning och tomatpuré. Låt såsen sjuda 8-10 minuter tills den tjocknat lite.

Hittade på ett eget salsarecept som blev lyckat.
Ingelas salsa

1 tomat
1 avokado
1/2 mango (eller fryst)
1/2 rödlök
röd chili (eller sambal oelek)
saften av en halv lime
Gör så här: Skär allt i tärningar och blanda allt i en skåll. Häll över limesaften. Låt stå och dra en stund och servera till maten.
Grönsaker i ugn passar bra till!

Kommentarer

  1. Mmm pepparsåsen låter som en sås i min smak! Det ser jättegott ut också! Mvh Anna

    SvaraRadera
  2. Efter 17 år fick vi en pepparsås som tonåringarna är med och slåss om! Tack!
    Den var verkligen supergod!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Väljer man en sorts peppar av dom du räknar upp eller blandar man alla?
    Mvh
    frisk.jerry@tele2.se

    SvaraRadera
  4. Vi blandar! Man kan nog ta lika av alla fyra men vi tar 25% av vit och 25% svart sedan 15% Rose och 35% grön. Har en egen kvarn till denna blandning då såsen ofta kommer på middagsbordet-mums!

    SvaraRadera
  5. Hej,

    Vi testade den här pepparsåsen, och den var verkligen jättegod! Tack!

    SvaraRadera
  6. Testade pepparsåsen på nyårsafton och den var supergod! Tack så mycket! /Fredrik

    SvaraRadera
  7. Supergod pepparsås!!!!! =)

    SvaraRadera
  8. Har gjort den här såsen ett par gånger nu och den är sååååå jäkla god. Jag har inte använt någon grönpeppar utan bara av de andra pepparsorterna. Sen använder jag mer peppar än det som står för att få såsen lite starkare. Min sambo skulle verkligen kunna äta såsen med sked. Så nu förtiden när vi äter mat så är det sås med kött och inte tvärtom =) Tack så mycket för receptet.

    SvaraRadera
  9. Och jag använder fempeppar, helt suverän krydda. Kanonsås

    SvaraRadera
  10. tack för receptet! Den var perfekt till oxfilén på farsgubbens 60års middag idag.

    SvaraRadera
  11. Fantastiskt god!
    Vi skippar tomatpure'n och använder crème fraîche men tomat/basilika istället.
    Sen går vi all-in med 5 peppar =D

    Tusen tack!

    Micke o Anna

    SvaraRadera
  12. Verkligen god. Förväntade mig nästan restaurangkvalitet när jag läste alla kommentarer. Den når ju inte riktigt så långt. Men nästan.

    SvaraRadera
  13. Måste skriva och tacka jag med.. Bästa sås i stada :) (fuskar oftast med lite maizenamjöl dock)används OFTA. Tack

    SvaraRadera
  14. Sådärja, då har man mumsat i sig den här såsen igen - för femtioelfte gången! Så enkel och så god! Jag dubblar dock pepparmängden. Tack för receptet!

    SvaraRadera
  15. lite cognac i blir pricken över I

    SvaraRadera
  16. Mums så god...trots bara två sorters peppar.
    Tack för receptet!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  17. Kanon god pepparsås :)

    SvaraRadera
  18. Tycker att den var jättegod. Och mycket enkel att slänga ihop. Tack.

    SvaraRadera
  19. Öka gärna pepparmängden lite!

    SvaraRadera
  20. så bra
    Alla älskar såsen,öka bara med peppar och lite maizena

    SvaraRadera
  21. Lagar denna ännu. Mycket god sås till fläskfilé

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg