Ugnstekt kyckling med sambal

I dag har jag lagat ett vandringsrecept som är mycket förtjänt av att få komma på pränt. Det är lättlagat, smakrikt och varierbart. Första gången jag åt denna rätt var hos min vän Jenny och då med fläskfilé. Sedan har jag lagat detta recept ett antal gånger. I dag blev det kycklingfiléer, men det fungerar som sagt var lika fint med fläskfilé, fläskkotletter eller varför inte nötkött.


Ugnstekt kyckling med sambal och grädde
4 kycklingfiléer
2 dl creme fraiche
3 dl vispgrädde
2 tsk sambal oelek
1 dl soja
(3 pressade vitlöksklyftor - för den som vill ha mer hetta)
Gör så här: Tillagas helt i ugn 175 grader. Lägg det råa köttet i ugnsfast form. Vispa ihop de övriga ingredienserna och slå över köttet. Stek i 60-75 minuter.
Serveras med ris eller pressad potatis.

Kommentarer

  1. Lyckliga jag som blir omnämnd på din blogg! Jag kan laga mat om jag vill och den här Sambalrätten är ju suverän för oss som inte känner för att lägga allt för mycket energi på matlagning. Även den perfekta bjudrätten!!!
    Ha det så himla skönt i Mörkret! Lovar att ta med värmen hem...........

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg