Bröllopsmiddag - 3 dagar försent!

I onsdags när vi hade bröllopsdag var min man bortrest, så vi bestämde att vi skulle skjuta upp firandet till lördag. Vi firade istället i dag med en treätters middag. Tyvärr blev vi så mätta efter två rätter så vi hoppade över desserten. Den får jag göra en annan dag. Så här såg menyn ut:

Förrätt: Chèvre toast
Varmrätt: Fläskfile med italiensk täcke och färskpotatis i ugn
Dessert: Äppelflarn med mandelmassa

Varm getost på toast är en fransk klassiker som man aldrig tröttnar på. Tillbehören kan varieras efter tycke och smak. Här serveras den med soltorkade tomater och pinjenötter.

Toast au chèvre chaud
4 portioner
4 skivor vitt formbröd
4 skivor chèvre, à 40 g
2 msk flytande honung, gärna tropical
soltorkade tomater
sallad
pinjenötter
Gör så här: Sätt på ugnen. Rosta brödet och kantskär det. Lägg en skiva ost på varje brödskiva. Gratinera i mitten av ugnen cirka 6 minuter, gärna på en bakpappersklädd plåt. Ringla över honung medan osten är riktigt varm. Lägg toasten på tallrikar på en bädd av sallad. Garnera med soltorkade tomater och pinjenötter

Varmrätten hade jag aldrig gjort tidigare, men den blev hur god som helst. Perfekt som bjudrätt. Receptet har jag fått av Helena, en av mina trogna läsare.

Fläskfile med italiensk täcke
Ca 4 portioner
500 g fläskfilé
Smör
Salt
Peppar

Italienskt täcke
1 st mozzarella
1 st basilika, kruka
25 g valnötskärnor
50 g paprika, grillad, färdig på burk
2 st vitlöksklyftor
Salt
Peppar

Sås
3 dl sky + vatten
2 msk kalvfond, konc
1 msk maizenaredning, ljus
1 dl creme fraiche
1 tsk soja
Svartpeppar

Tillbehör
Färskpotatis
Sockerärtor

Gör så här: Sätt ugnen på 225°. Putsa filén från fett och senor. Bryn den så att den får färg i en stekpanna med smör. Salta och peppra. Tag upp filén och lägg den på en skärbräda.
Häll vattnet i stekpannan och sila det ner i en kastrull.
Skär mozzarellan i små fyrkanter. Plocka bladen av nästan hela basilikakrukan. Hacka dem och valnötskärnorna. Skär paprikan i småbitar. Skala och hacka vitlöken. Blanda samman ingredienserna till täcket. Tillsätt salt och peppar.
Skär filén i cm-stora skivor och lägg dem omlott i en rad på ett ugnssäkert fat. Bred täcket längs med hela filén. Försök att lägga allt ovanpå köttet. Ställ in fatet i ugnen ca 15 min tills osten smält och valnötterna är rostade utan att de blivit brända.
Koka upp skyn och fonden i kastrullen. Blanda redning och creme fraiche. Vispa ner det i skyn. Låt såsen sjuda några minuter och smaka av med soja och peppar.
Servera med ugnsstekt färskpotatis och sockerärtor.

Detta vin drack vi till maten!

Kvällen avslutades med att vi såg "Män som hatar kvinnor".

Kommentarer

  1. Åh, vilken mumsig meny! Chevre var det länge sedan som jag åt. Ser framemot hösten då man kan äta chevren med rödbetor :-)

    SvaraRadera
  2. ÅÅh vad gott ni ätit!! Jag har bara ringlat honung över mina chevretoast men jag ska testa med soltorkade tomater också nästa gång, det lät gott!

    SvaraRadera
  3. Gott, gott chevreosten har jag aldrig prövat tror jag..
    Filen måste jag testa, mummigt
    Ha en bra dag

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg