Falukorvsgratäng provençale


Hade en Deli falukorvs-bit i kylen som jag inte visste vad jag skulle göra med. Kollade runt lite på "nätet" och hittade det här goda receptet på Allt om mat. Jag hade ingen squash hemma så jag tog färska champinjoner istället. Min kamera strulade när jag skulle "fota" maten, så jag lånade denna bild från Allt om Mat.

Falukorvsgratäng provençale
4 person(er)
600 g falukorv
500 g färskpotatis
3 st tomat, (ca 300g)
2 st squash, (ca 600 g)
1 st vitlöksklyfta, pressad
1 dl mellangrädde
1 tsk basilika
2 krm salt
1 krm svartpeppar, nymald
1 dl parmesanost, riven
färsk basilika
Gör så här: Färskpotatis går alldeles utmärkt att använda i falukorvsgratängen. Använd gärna Deli falukorv som innehåller mycket kött, 59 g kött/100 g. Sätt ugnen på 225°. Dra skinnet av korven, borsta potatisen. Skiva korv och tomater i 1/2 cm tjocka skivor och squash och potatis i mm-tjocka skivor. Varva korv, potatis och grönsaker i en ugnssäker form. Blanda grädde, vitlök, basilika, salt och peppar och häll det över gratängen. Strö över ost. Stek gratängen mitt i ugnen ca 40 min tills den har fått fin färg och potatisen är mjuk.

Kommentarer

  1. Vilken annorlunda och rolig rätt du bjuder på.
    Håller med dig om att man bjuds på läckra recept var man än vänder sig nu förtiden ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg