Plankstek utan planka

I fredagskväll gjorde jag en riktig "klassiker - Plankstek utan planka! Istället för att göra rätten på en planka så gjorde jag allt i en ugnsform - Oj så gott det blev! Hittade receptet hos Jennie på Kalasgott.. Jag köpte faktiskt färdig bearnaisesås istället för att göra egen, men det gör ma ju som man vill med.
Plankstek utan Planka
Baconlindad fläskfilé
1 kg Fläskfile/Fläskytterfilé
200g Bacon
Salt o Peppar
Duschessepotatis
1 kg Potatis
3 msk Matolja
1 nypa Socker
Salt o Peppar
Gratinerade Tomater
2-3 Tomater
riven Ost
Bearnaisesås
2 Äggulor
2 dl Matolja
2 tsk finhackad vinägerinlagd Dragon
2 msk Vitvinsvinäger
2-4 msk kallt Vatten
några droppar Tabasco
1 nypa Socker
Salt o Peppar
.. Gör så här: Baconlindad fläskfilé: Putsa köttet och skiva den i 2 cm tjocka skivor.
Lindad 1 skiva bacon runt varje bit och krydda. Bryn köttet i en het stekpanna.
Duschessepotatis: Koka potatisen mjuk. Vispa potatisen tillsammans med oljan och till ett slätt mos. Smaka av med socker, salt och peppar.
Gratinerade Tomater: Skär tomaterna i två delar. Gröp ur fruktköttet och fyll dem med riven ost.
Fyll en spritspåse med potatismoset och spritsa ut längs
kanterna på en ugnssäker form. Lägg köttet i mitten och tomaterna på sidorna.
Gratinera i ugnen ca 15 min på 275°c. Värm under tiden bearnaisesåsen på svag värme under omrörning

Kommentarer

  1. näru! fusk att byta ut allting

    SvaraRadera
  2. Ser så gott ut, det här ska jag testa! Men jag gör nog som du och byter ut såsen till en köpt !

    SvaraRadera
  3. hur många portioner är det för?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 4 skulle jag anta, man brukar ju räkna 250g kött / person.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg