25 april 2010

Favoritlax med rom

Hittade det här laxreceptet på bloggen Mårtenssons Kök, men ändrade om lite i receptet. Jag uteslöt stenbitsrom eftersom jag inte hade en sådan burk hemma. Sedan hällde jag såsen över laxen och gratinerade i ugnen i stället för att servera såsen bredvid. I Mårtenssons kök var det en favoritlax - därav namnet. Det blev en helt ok laxrätt - god, men jag har ätit godare...



Favoritlax med rom
1 laxfile/person
hackad dill
körvel
bacon
Sås
2 schalottenlökar
2 dl crème fraiche
1 dl vitt vin
hackad dill
röd rom efter eget tycke och smak
Gör så här: Strö körvel och dill runt laxen och linda sedan in i bacon. Stek laxen hastigt och ställ sedan in dom i ugnen på 200 grader i ca 7 minuter. Hacka löken och fräs den utan att den tar färg. Slå i vin och crème fraiche och låt såsen koka upp. Tillsätt rom, smaka av själv hur mycket du vill ta i, och dill. Servera med kokt potatis och citronklyfta

1 kommentar:

  1. Oj, vilken rolig kombo! Har aldrig ätit lax och bacon... tror jag! Spännande! Kanske man ska våga sig på! :)

    SvaraRadera