Laxburgare med pepparrotsdressing och grillade rotfrukter

Det är receptet hittade jag på recept.nu
- en perfekt vardagsrätt som både är snabb och enkel!



Laxburgare med pepparrotsdressing och grillade rotfrukter
Antal portioner: 4
400 g laxfärs
1 st ägg
1 dl ströbröd
1 st vitlöksklyfta, hackad
1 msk dijonsenap
1 st gul lök, finhackad
1 st lime, rivet skal, saft till dressing
salt och peppar
Blanda allt utom laxen, låt svälla i 5 minuter och vänd sedan i laxen.Steka i panna direkt (eller grilla).

Dressing
2 dl milda fraiche
3 cm pepparrot, riven
saften av 1 lime
0.5 st gurka, tärnad
salt och peppar
Blanda allt och smaksätt med salt och peppar, låt vila i 20 min innan servering.


Rotfrukter

500 g blandade rotfrukter
rapsolja
rosépeppar, chili, och timjan
rucola
salt och peppar
Skär rotfrukter i stavar på 1 cm i tjocklek, vänd runt i olja och kryddor. Grilla, vänd med ruccolasallad och servera.

Kommentarer

  1. Vad gottigt! Och bakade rotfrukter är ju så gott! Men jag hoppar nog över pepparroten i dressingen, har försökt att bli vuxen och lärt mig äta det men än så länge så är jag dålig på det.

    SvaraRadera
  2. Laxburgare är verkligen supergott!

    Hos mig, www.helenaljunggren.com/sophie-dahls-voluptuous-delights-utlottning/, har man möjlighet att vara med i utlottning om Sophie Dahl's nya kokbok Voluptuous Delights.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg