Champinjonsoppa med gorgonzola

Den här soppan gjorde Victoria på Matplatsen häromdagen. Den såg så otroligt god ut och innehöll två av mina favoritingredienser - champinjoner och gorgonzola!! Då måste det bara bli gott och visst var den supergod, men den såg inte så aptitlig ut då färgen på soppan blev lite grå-brun. Gjorde en örtolja som jag garnerade med samt en skvätt grädde! Har ni räkor hemma så garnera med dem, det hade tyvärr inte jag!


Champinjonsoppa med gorgonzola
4 port
ca 400 g färska champinjoner, skär i kvartar
1 stor gul lök, hackad
smör att steka i
1 1/2 msk mjöl
6 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 svampbuljongtärning
1/2-1 dl vitt vin
4 dl grädde
1 stor morot
100 g mild gorgonzola
salt
(ca 500 g räkor med skal) för garnering om man vill!!!

Gör så här: Fräs champinjoner och lök i smör tills all vätska kokat bort. Häll över i en kastrull. Strö över mjölet och rör om ordentligt. Tillsätt vatten, buljongtärningar och grädde. Skiva moroten och lägg i. Låt småkoka tills bitarna mjuknat. Ta kastrullen av plattan och mixa slät med mixerstav.

Skala räkorna. Ställ tillbaka soppan på plattan och lägg i osten. Låt soppan småputtra så osten smälter, men koka ej! Smaka av med salt. Häll upp soppan i skålar och lägg i en näve skalade räkor. Servera genast!

(Jag droppade även över lite örtolja, tycker det blir så snyggt Bara mixa lite örter - tex timjan & basilika - med olja och salt.)

Kommentarer

  1. Åh, champijonsoppa här med! Hos mig också! :-D
    Fast annat recept! Snyggt med örtoljan!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg