Sockerkaka med vaniljkräm

Det var ett tag sedan jag bakade, så när jag kom hem från jobbet satt jag mig med Wilma occh letade recept. Hon fick bestämma vad vi skulle baka och det blev denna enkla, men supergoda sockerkaka med vaniljfyllning. Värt att prova om ni inte har gjort det tidigare!


Sockerkaka med vaniljkräm
3 ägg
3 dl strösocker
1 dl kokande vatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Gör så här: Rör ihop ägg och socker. När smeten är pösig, tillsätt varmt vatten. Blanda sedan i vetemjöl och bakpulver. Häl smeten i en stor, smord och bröad form och grädda i 180 grader i ca 30 minuter.
Fyllning:
125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker
Gör så här: Smör och mjölk kokas häftigt i 2 minuter, sedan smöret smält färdigt. Ta kastrullen åt sidan och vispa sedan i vaniljsockret. Låt kakan svalna. Dela den på mitten och häll lika mycket fyllning på insidan av båda bottnarna. Lägg ihop kakan. Vaniljsmeten stelnar ihop om kakan får stå i kylen. Sikta florsocker över kakan innan servering.

Till middag snodde jag ihop en sallad med salami, avocado , tomat, fetaost och blandsallad med en vinegrett.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg