Ananaspaj och Wokat

I dag fyllde Monica på vår Kundtjänst år och bjöd då på den här goda ananaspajen som jag har gjort massor av gånger. Första gången jag åt pajen var på en tjejfest hemma hos Lotta N och det är från henne jag har fått detta goda recept.

Ananaspaj
150 g smält smör
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
Blanda till en deg. Förgrädda 10 minuter i 200 grader.

Fyllning:
1 liten bruk krossad (avrunnen) ananas
1 dl socker
1 brk creme fraiche
1 msk vaniljsocker
1 ägg

Häll smeten i pajdegen och grädda i 20 minuter i 200 grader.

Servera med vaniljglass el grädde.


Till kvällsmat blev det ett nytt recept igen. Vet faktiskt inte vad det här receptet kommer ifrån. Jag hade varken spenat el ruccola hemma, så jag blandade istället i broccoli. Och istället för att pressa i vitlök i woken, så gjorde jag en vitlökssås till.
Wok med svamp och chorizo
500 g potatisklyftor, djupfrysta
2 msk smör
200 g färska champinjoner
300 g chorizokorv
1 gul paprika, strimlad
1 orange paprika, strimlad
150 spenat el ruccola, färsk i påse
salt och peppar
parmesan
Gör så här: Woka potatisklyftorna i smör. Skölj och skiva svampen. Strimla paprikorna. Woka svamp och korv också. Stek tills allt har fin färg och potatisen är mjuk. Tillsätt strimlad paprikor och låt de steka med ett tag. Lägg i spenaten, pressa över vitlöken, salta och peppra. Blanda! Flaga parmesan över och servera.
Vitlökssås: Gräddfil, pressad vitlök och massor med citronpeppar. Blanda allt och låt såsen stå och dra ett tag! Servera till woken. Den här såsen brukar jag servera till tacos.

Efter maten målade jag igen. I dag målade jag om hallmöbeln. Den får ni se bild på när den är klar!

Synd att inte Emil Jönsson, Årsunda IF, fick priset som "årets nykomling" på idrottsgalan i går. Det hade han förtjänat!

Kommentarer

Populära inlägg