Kryddiga köttfärsbiffar



I dag hade jag inte planerat någon middagsmat - det hör inte till vanligheterna! Men när jag väl kom hem från jobbet och började kolla vad som fanns i kyl och frys, så blev jag sugen på något med köttfärs. Det fick bli kryddiga köttfärsbiffar, rotsaker i ugn och tzatziki.
Kryddiga köttfärsbiffar
Köttfärs
Spiskummin
Paprikapulver
Cayennepeppar
Vitlökspeppar
1 ägg
en skvätt grädde
Salt
Blanda ihop allt och forma till biffar och stek i panna med smör.

Tzatziki
Gurka
Creme Fraiche el turkisk yogurt
Vitlök
Salt
Olivolja
Rivgurkan på ett rivjärn och krama ur vätskan. Blanda med övriga ingredienser. Låt stå och dra en stund.

Rotsaker i ugn:
Ta det som finns hemma eller det du gillar bäst. Jag tog potatis, morötter, palsternacka och rödlök i dag. Skala och skär i mindre bitar. Lägg i en ugnsform. Ringla över olivolja och salta. Sätt in i ugn ca 30-40 minuter.
Medan rotsakerna är i ugnen så fixar man köttfärsbiffarna och tzatzikin.

Efter middagen körde jag ett spinningpass på 45 minuter på Hälsocenter. Jobbigt, men väldigt skönt efteråt! Skulle behöva helghandla och städa också, men det skjuter vi på till helgen!

Kommentarer

Populära inlägg