Namnsdagsbarn och Broccolipaj

I dag har Wiktor namnsdag! Jag brukar köpa en liten sak till barnen när de har namnsdag och i dag fick Wiktor en almanacka med "Zlatan"-bilder.

Hade tänkt gå på spinning ikväll, men det blev en rask promenad istället. Kände att jag behövde lite friskluft efter att ha suttit inne på jobbet hela dagen.

Till kvällsmat blev det Broccoli- och Ädelostpaj. Pajdeg går ju ganska snabbt att sno ihop om man äger en matberedare. Det gör inte jag. Min har gått sönder och jag har ännu inte köpt en ny, så jag får göra pajdegen för hand. Men det går ju det också!

Broccoli- och Ädelostpaj
Pajdeg:
125 g smör
3 dl vetemjöl
1 msk vatten
Sätt ugnen på 225 grader. Kör smör och mjöl i matberedare till en smulig massa. Tillsätt vatten och kör hastigt ihop till smulig deg.
Tryck ihop smulorna och tryck ut dem i en pajform, 24 cm i diameter. Ställ kall ca 15 minuter. Nagga och förgrädda pajskalet 10 minuter i mitten av ugnen.

Fyllning:
3 ägg
2 1/2 dl grädde el mjölk
Kvibille Ädelost
Broccoli
Kvibille Ädel
Salt och peppar
Vispa ihop ägg med grädden/mjölken, salta och peppra.
Lägg broccoli i pajskalet, riv ädelosten grovt. Vispa ihop ägg och grädde. Salta och peppra och blanda i osten. Bred ut ostblandningen i pajskalet på broccolin. Grädda ytterligare ca 20 minuter tills ytan fått lite färg.
Servera med grönsallad.

Kommentarer

  1. Jag älskar ädelost men är dålig på att göra paj. Här har matberedaren också gått sönder och jag är för lat för att göra degen för hand. I kväll ska vi i alla fall göra dina chevrefyllda paprikor. Jag har längtat efter det ända sedan jag såg receptet!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg